UKK
Kilpailutin juuri itse yrityksemme vakuutukset, onko palvelunne minulle turha?
Ehdottomasti ei! On hyvä että vakuutusten tietoja on jo päivitetty ajan tasalle. Kuitenkin, vakuutusmeklarin palvelussa on kyse paljon muustakin kuin halvemmista hinnoista. Asiantunteva meklari osaa lisäksi ottaa huomioon asiakasyrityksen yksilölliset riskit ja tarkastella vakuutusturvan riittävyyttä kokonaisuutena.
Vaihdoin juuri vuosi sitten vakuutusyhtiötä, kilpailuttaminen ei meidän kohdalla taida olla ajankohtainen nyt pitkään aikaan?
Vakuutuksia kannattaa kilpailuttaa mieluummin liian usein kuin liian harvoin, tällöin ali- tai ylivakuuttamisen riski pienenee. Ainoastaan työntekijöiden lakisääteisen tapaturmavakuutuksen vaihtamista yhtiöstä toiseen on säädelty: sen tulee pysyä vähintään yksi kalenterivuosi samassa yhtiössä. Lisäksi suurin osa asiakkaistamme ei kilpailutuksessa edes vaihda yhtiötä, vaan jatkavat nykyisen yhtiönsä asiakkaina. Yhtiön vaihtaminen ei siis läheskään aina ole kilpailutuksen lopputulos.
Työntekijöiden työtapaturmavakuutusta on turha kilpailuttaa, koska se on kaikilla vakuutusyhtiöillä yksi ja sama tuote, eikö niin?
On totta, että työntekijöiden tapaturmavakuutus on lakiin perustuva. Tällä turvataan työntekijän asemaa vahinkotilanteissa. Tuotteissa on kuitenkin eri vakuutusyhtiöiden välillä tarjolla erilaisia hinnoittelumalleja, joista yrittäjän on hyvä olla tietoinen.
Olen keskittänyt kaikki vakuutukseni yhteen yhtiöön, koska siten saan parhaat edut. Kilpailuttaminen ei voi tällöin kannattaa?
Kokonaan keskittäminen tai kokonaan hajauttaminen ei välttämättä yksin ole perusteena parhain ratkaisu eikä tarjoa parasta vakuutusturvaa. Meklarilla ei saa olla sidoksia yhteenkään vakuutusyhtiöön ja siksi kauttamme saa täysin sitoutumattoman näkemyksen siitä, minkälainen vakuutusratkaisu tarjoaa parhaan turvan juuri teidän yrityksellenne.
Voiko meklarin todella luottaa huolehtivan vakuutusturvastamme?
Vakuutusmeklarilla tulee olla laaja-alaista osaamista alalta, jotta turhilta vahingoilta vältytään ja palvelu tuottaa asiakkaalle lisäarvoa. Meklarin tulee nimenomaan osata tunnistaa riskejä, joita asiakas ei välttämättä itse ole ajatellut. Vakuutusagentilla on erittäin kokenut henkilöstö, taustallaan vuosikymmenien kokemus vakuutusalalta. Vakuutusmeklareilla tulee lisäksi olla lakisääteinen vastuuvakuutus voimassa toimiakseen alalla. Tämä turvaa asiakasta, mikäli meklari työssään tekee virheen ja siitä aiheutuu asiakkaalle vahinkoa.
Meillä on melko vähän vakuutettavaa toimintaa ja omistusta, ei pienen yrityksen varmaan kannata lähteä kilpailuttamaan?
Prosentuaalinen säästö voi silti olla merkittävä ja kuten jo todettu, meklarin palvelusta on asiakkaalle paljon muutakin hyötyä kuin vain halvemmat vakuutusmaksut. Ja kuten sanotaan, "jokainen ostoissa säästetty markka on aina viivan alla".